How can we help you?
The Contact form lists some of the most frequently asked questions and provides users with the opportunity to report anomalies, shortcomings and/or typos found in the indexing of registers, deeds, personal details and/or locations.
To make the activity of verifying the reports effective and the management of any revisions to be made, we ask you to report typos, deficiencies and criticalities – emerged during the searches on the registers and names – in a clear and timely manner and without multiple submissions for communications relating to the same error.
In order to guarantee the effectiveness of our work, we ask you not to use the form (i.e. not to send emails) to
- asking for searches on both civil status and military records. The Portal does not carry out genealogical and/or registry searches on behalf of users, nor does it provide help with this type of research, but it does make available the documentation to carry out searches independently. Please also note that in the “Tools” section you can find support information for carrying out research;
- ask for contact details of State Archives or other bodies (municipalities, dioceses, etc.);
- c- request the issue and sending of certificates and/or copies of matriculation sheets. Please note that the Ancestors Portal does not provide this service. In the page “Request for certificates” you can find indications and useful information on how to obtain the above-mentioned documents;
- ask about the planning and timing of the publication of the Archives or of specific Municipalities/Provinces. The planning is shared with FamilySearch and the State Archives on the basis of technical and scientific parameters. In order to be informed about the latest publications of registers and names and to read all the details (consistency, chronological references, number of images), users are invited to consult the dedicated sections of the Portal: “Latest published archives” and “Index of published names“;
- ask how to contribute and communicate any problems encountered with the Family Search site. To date, it is possible to contribute to the indexing of the registers by participating in the projects on the Family Search Italian Projects page. If you have any problems with the registration and indexing process, please contact Family Search directly;
- ask how to download images. It will be possible, in the future, to register and access a user area of the Portal where you will be able to download images. The availability of the user area and all instructions for accessing and using it will be indicated on the Portal;
- ask how to share their family stories. On the “Tell your story” page, you can access the specific form to submit your genealogical research experiences and see them published on the “Read family stories” page.
Thank you for your cooperation.
-
I need the birth certificates of my Italian ancestors in order to obtain Italian citizenship.
Per ottenere una copia autentica della documentazione identificata nel Portale è necessario contattare l’Archivio di Stato che conserva la documentazione utilmente identificata: i contatti si trovano nella sezione Esplora gli Archivi.
Le copie autentiche, dette anche copie conformi all’originale, sono copie di atti delle quali un Pubblico Ufficiale autorizzato attesta, sotto la propria responsabilità, la conformità all’originale (cfr. art. 18 DPR 445/2000).
Per quanto attiene agli aspetti fiscali si deve ricordare che le copie autentiche dei documenti amministrativi sono assoggettate all’imposta di bollo, a meno che l’uso per il quale la copia è richiesta (e che deve essere esplicitato dall’utente) non rientri tra quelli per i quali è prevista l’esenzione. Il testo vigente della tabella allegato B) al DPR 26 ottobre 1972, n. 642, indica gli usi per i quali è prevista l’esenzione da bollo.
-
I want to reconstruct my family history, but I don’t know how to start the research.
Per effettuare una ricerca nella documentazione dello stato civile è necessario conoscere, oltre l’anno, anche il luogo di origine. In assenza di altri indizi è consigliabile tentare di individuare in quali comuni è diffuso un determinato cognome, sfogliando le banche dati dei nomi tratte dai registri di stato civile interrogabili nella sezione Cerca per nome o cercando in altre banche dati, quali:- Mappadeicognomi
- Cognomix
- Contacognome di Pagine bianche
- Family Search
-
I have consulted the portal database online and cannot find the act I am interested in.
Per effettuare una ricerca nella documentazione dello stato civile è necessario conoscere, oltre l’anno, anche il luogo di origine. In assenza di altri indizi è consigliabile tentare di individuare in quali comuni è diffuso un determinato cognome, sfogliando le banche dati dei nomi tratte dai registri di stato civile interrogabili nella sezione Cerca per nome o cercando in altre banche dati, quali:- Mappadeicognomi
- Cognomix
- Contacognome di Pagine bianche
- Family Search
-
I have found anomalies and/or misprints in the indexing of the card, the register or the location.
Write to the editorial team using the form below.
-
I would like to know about updates to the publications of the State Archives.
Last published archives -
I would like to volunteer in the indexing activity.
I would like to volunteer in the indexing activity. You need to check at Family Search Progetti italiani if there are active indexing projects in the nearest Registry. In this case, you may start to help us by clicking in Start indexing.
You can help us any time, working online and whenever you want to. Family Search Progetti italiani
In order to start indexing you need to sign up and open a Free Account.
-
I would like to share through a story my experience of consulting the Portal and reconstructing my family history in order to make it available to a wide audience.
Se il Portale è stato utile alla sua ricerca genealogica e ha contribuito al recupero di informazione sui suoi parenti, è possibile accedere alla form Racconta la tua storia e seguire tutte le indicazioni che verranno fornite tramite mail.